Zaujimavosti z LBP

5. ledna 2009 v 11:40 | Gambler |  LittleBigPlanet

Každý si môže povedať "Pche, to by som urobil inak, lepšie." Ale keď príde na lámanie chleba, tak ten niekto sklopí uši a nájde si ďalšiu výhovorku ako nástroj na vytváranie vlastného obsahu pošpiniť. Je to jednoduché a ten zvyšok ho bude oslavovať, že sa dokázal vzoprieť a dajú mu za pravdu. LittleBigPlanet je krásne komplikovaná malá veľká hra. Je to veselá hopsačka, je to komunita hráčov, je to mocný editor na vytváranie vlastných svetov. Drží sa svojho hesla "Create, Share, Play", ale je skutočne pre každého? Media Molecule vraví, že áno, my si dovolíme oponovať.
Kreatívna stránka po prejdení niektorého z levelov v story móde vytvoreného autormi nepozná medzí. Skutočnosť je taká, že je obmedzená dvoma premennými. Tou prvou sú hranice samotného editora, resp. jeho funkčnej sady nástrojov, ponuky objektov, základných geometrických tvarov, neskôr aj nálepiek a potom aj materiálov. Druhou a najpodstatnejšou vecou priamo ovplyvňujúc tú prvú sú limity vašej fantázie. Ak niekto povie, že nie je kreatívny a počarbe počas prednášok dva listy A4 alebo zaimprovizuje a doplní do siete Sudoku namiesto čísel písmena, tak sa mýli. Kreativita nie je nikomu cudzia, záleží len od toho, ako popustíte uzdu fantázii. No nie každý kreatívec, vie byť aj kreatívny.
Spočiatku to nebudú komplikované tvary, megalomaské úrovne, prepracované mechanizmy, ale už v úvode (po absolvovaní tutorialov) viete za sebou postaviť sériu otáčajúcich sa plošiniek nad bazénom s elektrinou, za ne umiestniť výťah a na konci posadiť postavičku do autíčka na raketový pohon. Ešte pred skúšaním utiahnete skrutky, nastavíte parametre otáčania plošiniek, ich rýchlosť, zosynchronizujete ich medzi sebou, výťahu nastavíte nosnosť a môžete sa svojím prelomovým levelom pochváliť.
Otestujte kreativitu
Všetko začína testovaním, skúšaním a špekulovaním, ako elementárne geometrické tvary zmeniť na komplikovaný horský masív, ako spraviť doňho tunel, ako navzájom skombinovať materiály, ako naprogramovať AI nepriateľov, ako rozhýbať motorom poháňaný mechanizmus 6-hlavého draka, jednoducho otázky hodné konštruktérov a dizajnérov. Vytvoriť level v LittleBigPlanet je hračkou. O jeho kvalite nerozhoduje počet použitých objektov, ale dizajn, originalita, nápad a v prvom rade to, ako sa vám podarilo obísť limity editora.



Vytvoriť vlastný level vyžaduje hlavne trpezlivosť a plán.



Vyfarbiť plochy sa dajú nálepkami alebo textúrami nasnímanými cez kameru EYE.



V online univerze na vás čakajú stovky levelov.


V story móde nájdete 50-ku levelov, z toho polovica sú veľké svety hrané systémom štart cieľ. Zvyšok tvoria nápadité a takmer nekonečné challenge miestnosti, ako napríklad skrolujúce elektrizujúce steny, medzi ktorými musíte lietať na jetpacku a nazbierať čo najviac bublín s bodmi. Práve sada levelov vytvorných Media Molecule vás demotivuje a utvrdí, že nemáte šancu nič takéto krásne vytvoriť. Zdanie však klame.
Základným stavebným prvkom sú materiály (drevo, oceľ, polystyrén, špongia atď.), ich počiatočný tvar a potom je len na vás, či jednoduchú kocku natiahnete do výšky ako gumu, pridáte jej hĺbku a takéto slížiky zlepíte do lešenia alebo kúsok po kúsku budete stavať diaľnicu pre banícky vozík nad horúcou lávou. Objekty sa dajú medzi sebou kombinovať, lepiť na seba alebo ich "zprienikovať" (z dvoch valcov sa dá jednoducho spraviť mesiac). Hra prísne sleduje komplikovanosť objektov, ak dosiahne stropu, už s ním nemôžete nič ďalej robiť. Počet objektov má zase pod palcom teplomer, ich počet zvyšuje teplotu, čo znamená, že si musíte ustrážiť, čo všetko chcete do levelu nahádzať.
Budovanie úrovní najlepšie vystihuje stavebnica LEGO, ktorá vás predpripravenými kockami drží pri zemi. Nikto vám však nekáže stavať podľa návodu. LittleBigPlanet funguje v troch vrstvách, layeroch, na ktoré môžete lepiť vaše výtvory. Spočiatku mätúci, po niekoľkých hodinách skvelý systém, ako oddeliť pozadie od popredia. Levely nielenže skrolujú zľava doprava, ale majú aj svoju hĺbku, čo využívajú poschovávané bubliny s novými materiálmi, nálepkami, či rôznymi cestičkami, ako sa k novým objektom dostať.
Sólo, online, offline
Symbióza editora a story módu je prvoplánová. Bez zbierania bublín, nič nevytvoríte a bez inšpirácie sa zase neodrazíte a nepochopíte, na akých pravidlách je svet LittleBigPlanet postavený. Dizajn úrovní je dychberúci, dokonca na niektorých miestach prekonáva aj Super Mario Galaxy a to už je čo povedať. Spomínané vrstvy však vedia poriadne zdvihnúť náladu, sackboy automaticky skáče na najbližší objekt a môže to byť aj ten úplne vzadu, či vpredu. V komplikovanejších pasážach sa tak stáva, že postavička skočí diagonálne a nie rovno v rámci jednej vrstvy.


Presvedčte sa na vlastné oči, aká je kreatívna stránka LittleBigPlanet.


So skákaním je spájaný aj ďalší problém a tým je fyzika, resp. kinetická energia. Sackboy má hlavne na tenučkých plochách sklony k šmýkaniu sa, čo znamená pád. Pri sekvencii stĺpov, medzi ktorými sú ostne, nie je vhodné zastavovať a pripravovať sa na ďalší skok. Chce to trochu cviku a v posledných úrovniach práve zbytočné pády budú liezť na nervy. Akoby toho nebolo málo, tak dĺžku skoku kontrolujete ťuknutím alebo držaním tlačítka "X". Keď si to zrátate, tak vybrané levely budú robiť problémy hlavne príležitostným hráčom.
Táto skupina vždy ťahá za kratší koniec, ak ide o kooperatívne hranie (2 - 4 hráči offline aj online). Kamera nerátala s tým, že niekto nebude stíhať držať tempo skúsenejšieho, neobťažuje sa zoomovať, pretože bola inak naprogramovaná. A tak dochádza ku komickým situáciám, že jeden hráč prekonal priepasť naplnenú plynom a ten druhý zmizol z obrazu, lebo jednoducho nestíhal skákať. Nič nie je stratené, nešťastník sa objaví vždy pri ďalšom checkpointe. Ich výskyt je častý, problémom je počet životov. Ak hráte sami, tak máte 4, ak hráte vo štvorici, tak máte iba jeden. Pri bossoch je to dvojnásobok, ale ani to niekedy nestačí.
Svet v kartónovej krabici
LittleBigPlanet je konštantne pripojená na servery, na vlastnej zemeguli vidíte, koľko hráčov hrá daný level, neustále vám chodia pozvánky a ozývajú sa ostatní hráči, ktorí sa chcú pripojiť. Ani sa im nečudujeme, na získanie všetkých bublín s materiálmi treba viacero hráčov, pretože v každom leveli nájdete pasáže s mechanizmami určené pre dvojice či kvarteto dobrodruhov. Úrovne je možné prechádzať sólo, offline alebo online. Platí to pre story mód aj komunitné levely. Tie sa dajú sťahovať priamo na povrch vášho mesiaca (plnia sa krátery), alebo hrať zo servera.
Medzi stovkami užívateľsky vytvorených levelov nájdete remaky známych hier (Mirror's Edge, Super Mario a pod.), mimoriadne originálne kúsky, ale bohužiaľ aj nedokončené a prázdne úrovne, ktoré boli publikované iba za účelom získania trofejí. Media Molecule by mohli popracovať na moderovaní obsahu a tie prázdne pokusy mazať. Publikovať svoj vlastný výtvor je otázkou pár sekúnd, ak už idete s kožou na trh, pripravte sa na hodnotenia od ostatných. Na serveroch sa dajú levely nielen vyhľadávať a sortovať, ale aj tagovať, komentovať. Chat a textové správy sú počas hry samozrejmosťou.



Do levelov sa oplatí vracať kvôli poschovávaným dobrotám a pasážam pre viacerých hráčov.



Pop-It menu vás bude sprevádzať ako pri hraní, tak aj pri stavaní.



Sackboy je majstrom prevlekov, všetky doplnky a šaty sú uložené prehľadne na jednom mieste.


Sieťový kód je po úvodných problémoch stabilný, ani pri viacerých hráčoch nedochádza k lagom a loadingy sú takmer zanedbateľné. Online pripojenie neblaho vplýva na editor, funkcie undo/redo v štýle pretáčania na videorekordéri a ozvučovanie majú dlhé odozvy a preto odporúčame stavať výhradne v offline. Technickému spracovaniu sa inak nedá nič vytknúť, fyzika pracuje na jednotku, nedochádza ku kolíziám polygónov a hudba a grafika sú jednoducho k zožraniu.
LittleBigPlanet je neposednou hopsačkou s úžasným potenciálom a nikdy neexpirujúcou hrateľnosťou. Konštantný prístup užívateľského obsahu vás zamestná na dlhé hodiny a pritom sa nemusíte vôbec dotknúť ani editora. Pre kreatívcov je LBP príležitosť prezentovať sa, ako by spravili niečo lepšie, krajšie, originálnejšie. Treba však počítať s tým, že než niečo vytvoríte, budete to nejakú tú hodinku, dve trvať. Tak, čo to bude?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama