Fallout 3.....Nápovedy..

4. ledna 2009 v 19:51 | Gambler |  Fallout 3

Len raz ako dieťa vyslovíš svoje prvé slovo a urobíš svoj prvý krok, len raz môžeš prísť o panictvo a len raz dostaneš svoj prvý bozk. Na prijímaní dostaneš vždy iný kúsok z Krista a len raz dostaneš svoje posledné pomazanie. Sú veci, ktoré zažiješ len raz a nikdy nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky. Jediné, čo je vždy rovnaké, je vojna. Vojna sa nikdy nezmení.
Čakali sme dlho. Štipka nádeje svitla po oznámení projektu Van Buren, no vzápätí nám ju zobrali. Black Isle sa položilo. Koniec sna a tma zostala v nejednej duši vášnivého postnukleárneho bojovníka. Sen sa však snaží oprášiť Bethesda a vzkriesenie legendy sme očakávali s rozpakmi. Séria Fallout je totiž označovaná ako jedna z najlepších, ak nie vôbec najlepšia RPG všetkých čias. Priniesla takmer nekonečnú znovu hrateľnosť, kvantum questov a uveriteľný post apokalyptický svet s nádychom 50-tych rokov. Vyšperkovaná 2D izometrická grafika, čierny humor, brutalita a niekoľko koncov. Čo nám zostalo a čo sa zmenilo?
Na prvý pohľad je jasné, že pri archaickom 2D pohľade nezostalo a autori použili svoj engine z Oblivionu. Určitá podobnosť z tejto predchádzajúcej hry zostala aj tu. Zreteľné stavebné kamene zostali tie isté, no odporcovia a hnidopiši by podobnosti určite hľadali aj vtedy, keby bol použitý engine úplne nový. Rovnaký, aj keď vylepšený, zostal aj FaceFX, nástroj na tvorbu tváre.
Každá hodina strateného času v mladosti je zárodkom nešťastia v budúcnosti
Prvé roky strávite vo Vaulte, čo je obrovský bunker na prežitie po atómovej vojne. Od samého narodenia, kedy si vyberáte svoje vlastnosti a budúci vzhľad, po prvé krôčiky a učenie ovládania, používanie vzduchovky a základné bojové techniky a obdržanie Pipboya vás hra (otec) vedie za ručičku. Po dovŕšení 19. roku života však nastane zvrat a vy musíte Vault opustiť. Dostávate sa na denné svetlo a tu už musí všetkým nostalgikom kvapnúť pomyselná slza z oka, pretože okolitý post apokalyptický svet je proste úžasný.

Každá zhrdzavená značka, rozpadnutý dom, chatrče z plechov, opevnenia preživších domorodcov, rozpadnuté mrakodrapy a zdevastované pýchy a monumenty terajšieho sveta, až po najmenší kameň v púšti sú precízne vymodelované a vložené tak, ako by tam boli odjakživa. Okrem úžasu ma napadlo len slovo "maniaci". Tu proste niekto strávil enormné množstvo času nad modelmi a aj v pustine, kde by ste čakali len skopírované formácie útvarov, narazíte stále na nové veci, či už sú to opustené preliezky, kolotoče, benzínové pumpy alebo karavanové mestečká. Všetko je zhrdzavené, špinavé, poohýbané do groteskných tvarov a samozrejme tak trocha rádioaktívne.


Rozháňanie davu.

Pochôdzka SBS v skladoch Teska.

Milujem vôňu napalmu po ránu.
Ožiareniu sa nevyhli ani obyvatelia. A tak stretnete plejádu starých známych rádioaktívnych škorpiónov, ktorí sú skutočne nechutní (v dobrom slova zmysle) a obrovskí. Divokí ghoulovia ako keby vypadli z Noci živých mŕtvol, len sa pohybujú 10x rýchlejšie ako bežní zombíci. Pri ich srdcervúcom kvílení spoza rohu je väčšinou už neskoro kontrolovať muníciu v zásobníku. Supermutanti samozrejme chýbať nemôžu, no prišli mi tak o polovicu slabší ako v pôvodnej sérii. V neposlednej rade stretnete starých známych z Bratstva oceli a ich protiklad Enklávu.

Boj stvorila príroda, nenávisť vynašiel človek
Mimo tej najväčšej zmeny, teda prechod do 3D, si nevedeli mnohí predstaviť prevedenie ťahových súbojov. Bethesda najprv šokovala vyhlásením, že turn-based nebude, no potom do hry zakomponovali V.A.T.S., ktorý má suplovať pôvodný S.P.E.C.I.A.L. VATS používať môžete, no nemusíte, ale v určitých momentoch nie je iná možnosť, len ho zapnúť, aby ste prežili. Len v ňom sa totiž uplatňujú zobrané Perky (nadanie) pre zvýšenie presnosti a účinku zbraní. V real time súbojoch je zohľadnená len presnosť mierenia vypočítaná zo základných bodov pre zbrane. Takže ak máte napríklad na malé zbrane rozdistribuovaných len nejakých 20 či 30 bodov, je jedno, že v CS-ku ste udelovali headshot na pol kilometra, tu netrafíte na pár krokov stodolu. Vtedy pomôže VATS a aktívne Perky, ktoré teraz získavate pri každom novom leveli. Okrem tých bojových je na výber množstvo ďalších, ktoré umožnia liečiť lepšie zranenia, kradnúť, bežať potichu, opravovať zbrane, lepšie rozumieť elektrotechnike, hackovaniu, či zlepšia komunikáciu a vaše vystupovanie.
Novinkou sú tiež minihry pre páčenie zámkov a nabúravanie sa do počítačov. V pôvodnom Falloute oba skilly záviseli od pridelených bodov na lockpick a science, tu je tomu tiež tak, no vysoký level jedného alebo druhého automaticky neznamená vypáčenie a nabúranie, ale len to, že je to jednoduchšie. Pri páčení treba použiť sponku a šrutkovač. Sponou hľadáte správnu pozíciu mechanizmu, skrutkovačom točíte zámkom. Pri veľkom skille sa dá zámok vyraziť, no nie vždy sa to podarí.
Hackovanie prebieha minihrou nie nepodobnou Logicku. Ja som si ju pomenoval Logik pre masochistov. V závislosti od vedomostí musíte uhádnuť 4 až 7 miestne slovo z asi dvadsiatich ponúknutých, ktoré sú zakomponované akoby v strojovom kóde, pričom sa zobrazujú len správne uhádnuté písmená na správnych pozíciách. Vylučovacou metódou štyroch pokusov by ste mali dospieť k správnemu heslu. Ak ani na štvrtý krát heslo neuhádnete (ak nemáte šajnu ani po treťom pokuse, môžete sa odlogovať a skúsiť to znova), konzola sa zamkne a otvoriť sa dá len správnym kódom od administrátora. To isté platí aj pri páčení. Ak zalomíte všetky sponky alebo zámok, dvere otvoríte len originálnym kľúčom majiteľa.

Tak toto je snáď z inej hry, nie? Nie!

Hlavná brána do Citadely.

Pipboy je trochu nepraktický.

Ten, kto sa bojí, je napoly porazený
Príbeh nebudem spojlovať, no točí sa hlavne okolo projektu Čistota, ktorý však znamenal úplne niečo iné, než som si ja a určite aj ostatní mysleli. Hlavná dejová linka je podľa predchodcu doplnená o kvantum postranných misií a úloh, ktoré síce plniť nemusíte, no práve tie robili a robia z Fallouta Fallout a vyriešiť sa dajú nezriedka viac ako jedným spôsobom a tiež po dobrom alebo zlom. Dozviete sa z nich o histórii a pozadí vojny, ale aj o obyčajných osudoch preživších. Od vášho snaženia sa potom odvíja aj samotná koncová animácia, kde sú zhodnotené všetky skutky.
Všetky dialógy sú samozrejme plne nahovorené a hosťovania sa ujali aj hviezdy hollywoodskeho neba ako Liam Neeson v roli vášho otca (Star Wars, Batman Begins), Malcolm McDowell ako prezident Eden (séria Heroes), či stálica Falloutov Ron Perlman ako rozprávač (Hellboy, Alien Ressurection). Rozhovory však už neoplývajú takou košatosťou a možnosťami ako voľakedy, taktiež čierneho humoru a rôznych popkultúrnych narážok ubudlo, no o to veselšie sú, ak na nejaké narazíte. V Bratstve oceli sa napríklad zdravia: Nech je oceľ s tebou. Hudbu taktiež v Bethesde nenechali na náhodu a okrem pôvodného (a výborného) soundtracku si licencovali cca dvadsiatku songov z obdobia 1935-45, ktoré si v Pipboyovi môžete naladiť ako rádiové stanice aj s nejakým tým hovoreným slovom.
Zbabelci umierajú často ešte pred smrťou, hrdinovia zakúsia smrť len raz
Keby vás zaujímal bojový arzenál, tak s kľudným svedomím môžem povedať, že zostalo pri starom, chvalabohu. Malé pukačky a flintičky nahrádzajú magnumy (nie tá zmrzlina) a deviatky, potom automaty a poloautomaty, medzi ťažkými zbraňami nechýba raketomet a rotačák, a medzi energetickými nájdete plazmové a laserové pištoľky, pušky aj gatlingy. Novou zbraňou je napríklad Tučko, ktorý vrhá malé atómové bombičky a robí krásny rádioaktívny hríbik (neodporúča sa používať v úzkych a stiesnených priestoroch). Granáty a míny sú taktiež súčasťou arzenálu a škodoradosť s odisteným granátom potichučky vloženým do gatí nepriateľa vás určite pobaví. Škoda len, že záporné postavy to majú v hre ťažšie, no na druhej strane také podrezanie hrdzavým nožom obete v spánku má tiež niečo do seba, to sa napakujete aj o predmety, ktoré sa normálne NPC nedajú ani ukradnúť, akurát vás nesmie nikto pristihnúť.
Počas môjho asi 30 hodinového putovania som stačil prelabzovať len pravý dolný kvadrant Washington DC (a samozrejme miesta potrebné pre dokončenie hry), čo by sa mohlo blížiť tak k 50-60 hodinám, ak by som chcel splniť všetky postranné misie a úlohy v hre. Hlavná linka je zhruba na tých 8-10 hodín, čo už je samo o sebe celkom dosť v porovnaní s terajšími hrami a ich konceptom zahrať a potom vyhodiť.

Pokusy s FEV vírusom nie vždy vyjdú.

Domček na stračej nôžke v základni enklávy.

Bratstvo oceli útočí.
Minulosť? Neexistuje! Bola!
Čo ma na krásne hrdzavej fazóne Falloutu nepotešilo, je cap limit, teda obmedzenie úrovne postavy do levelu 20, čo pri poctivom a pôžitkárskom hraní dosiahnete tak v polovici hry, nie veľmi prehľadne riešený Pipboy inventár a nutnosť prepínania v ňom pre zistenie rôznych stavov, predmety by mohli byť riešené formou obrázkov (ako minule) alebo 3D alternatívou a nielen konzervou (alebo čo to je) a popisom. Pri hľadaní 854-tého typu správnych nábojov/jedla/zbraní sa učítate k smrti. Potešil by prehľadný logbook so zapísanými questami (kto, kde, kedy), niektoré minoritné veci sa dokonca nezapisujú vôbec a musíte si ich pamätať (trocha nonsens). 3rd person pohľad mi osobne poslúžil len na to, aby som si prezrel ako postava vyzerá v nových handrách alebo brnení, z praktického hľadiska mi prišiel ako nepoužiteľný. Kradnutie odrátava karmu, aj keď vás nikto nevidí (grrrr, koniec poctivým zlodejom?). Zvolená veľkosť písma je možno OK na televízoroch s konzolami, no na PC skutočne nepotrebujem kone a miesto piatich riadkov dva. Sú to však len malé chybičky a na väčšinu neduhov už teraz (ak nie na všetky) existujú fanovské patche, ktoré sa určite neskôr premietnu aj do tých oficiálnych.
Fúj, ozývali sa hlasy skostnatených zatrpknutých fanúšikov pôvodného izometrického pohľadu. Fúj, ozývali sa hlasy neprajníkov Bethesdy a ich 3D enginu. Fúj, kričali maloverci a odporcovia casual RPG. Hanba a škandál, zalamovali rukami zástancovia ťahového štýlu pri pohľade na túto FPS strieľačku. Väčšina hlasov však utíchla tak, ako v schizofrenikovi jeho ostatné osobnosti po užití liekov. Hrajú sa. Pretože Fallout, Fallout sa nikdy nezmení.

VATS a jeho zameriavací systém.

Širokospektrálne antibiotikum na bolesť hlavy.

Postava se nechce bít, chce se jenom pomazlit.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama