Dalšiee o MGS 4

9. ledna 2009 v 21:40 | Gambler |  Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, čo robí kult kultom? Hudobné album počúvate radi aj po rokoch a vôbec sa vám nezdá, že by starnúce pesničky nepatrili do dnešnej doby. Pri filme máte nutkanie si ho pustiť aspoň raz do roka, zopakujete si obľúbené hľášky, uchechtnete sa nad podareným vtipom či otvoríte ústa nad "neočakávaným" zvratom. A čo hry? Tie predsa ešte nie sú na scéne až tak dlho, aby mali desiatky kultových zástupcov, a tak sa väčšina týchto statusov dočkajú projekty, ktoré boli jednoducho prvé. Spomienky na zážitky z hrania sú často nenahraditeľné, pretože ste to boli práve vy, kto určil postup smerom vpred a o to viac ste celú situáciu prežívali. Pri hrách je omnoho náročnejšie určiť kultový projekt, pretože tu máme stále nepootvárané dvere, ktoré môžu ponúkať nové a nové nápady. Ak budú spracované po prvýkrát, okamžite sa budeme radovať: máme tu niečo nové a je to vynikajúce... je to kultové. Potom príde niekto, kto vezme základný nápad, sprosto ho okopíruje, naloží naň myšlienky ďalšie, omnoho viac prepracovanejšie, funkčnejšie a jednoducho hrateľnejšie. Ďalší kult je na svete?
Recenzia na Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots by sa dala zvládnuť s prstom v nose. Máme tu skvelý príbeh, skvelé spracovanie, skvelé hento, skvelé tamto. To všetko je zabalené do kabátu špionážnej stealth akcie. Lenže pre hráčov, ktorí si predošlé dobrodružstvá užili, dobre vedia, že to nejde len tak odbiť a nechať plávať slová len na hladine oceána skvelých momentov. Preniknúť hlbšie do mora zážitkov však automaticky kazí ostatným hráčom nasávanie pôsobivej atmosféry. Povedzme si to úprimne - práve na toto doplatil Bioshock. O čo viac by sme boli nadšení, keby sme vedeli čo i len desatinu toho, čo všetko sa na nás chystá. Mnohí preto prikračovali k MGS 4 s náležitým rešpektom, nedali sa zlákať trailermi, ukážkami z hrania. Fanúšikovia série veľmi dobre vedia koľká bije a kam smerujem. Pre nich sú akékoľvek slová zbytočné, pretože vedia, že majú pred sebou jednu z najlepších hier na Playstation 3. A čo tí ostatní?
Metal Gear Solid 4 je, ako už bolo spomenuté, špionážny triler, akcia vsádzajúca na tichý postup, no štvrtý diel prináša viacero možností postupu. Môžete sa hrou aj prestrieľať a užiť si ju ako klasickú akciu. Síce zrejme prídete o niekoľko úžasných zážitkov, ale dá sa to. Naskočiť na rozbehnutý vlak môže byť pre panicov v sérii pomerne nebezpečné. Stratenie sa v spleti postáv, ich konaní, môže ublížiť. Presne tak by to mohlo byť, ak by sa o hru staral ktokoľvek iný, lenže Hideo Kojima je majster v pútavom rozprávaní, ktorý presvedčí aj nováčikov v tom, že majú pred sebou klenot, ktorý je potrebné opatrovať ako oko v hlave. Vstúpiť do rozbehnutého príbehu sa teda dá aj teraz, dopomôžu vám k tomu flashbacky. Kojima svoj príbeh rozpráva pre všetkých, vysvetľuje svoje konanie v rozsiahlych videách, dáva dôraz na kladenie otázok a hlavne odpovedí. Práve otáznikov sa za predošlé Metal Geary vyrojilo hneď niekoľko, no na rozdiel od série Lost sme sa dočkali zodpovedania toho dôležitého a smutné rozprávanie o starnúcom hrdinov, ktorý nim nikdy podľa vlastných slov nikdy nebol, musí pohltiť každého.
Solid Snake starne - do vienka dostal meno Old Snake. Vrásky mu spoločne s chradnúcim telom pribúdajú predčasne a urýchlene, no svoj posledný boj musí dotiahnuť do konca. Zúrivý súboj medzi jeho bratom Liqiudom má tie najväčšie filmové ambície a je dostatočne zamotaný, podporený konšpiráciou, tajomnou skupinou Patriotov v pozadí. Lenže prezradiť čokoľvek by bola obrovská chyba. Stretnete sa s Otaconom, navštívite Big Mamu, nesmú chýbať veľké postavy predošlých dielov ako Meryl, Naomi, Vamp, Raiden a mnoho ďalších. Najlepšie však na tom je, že nikoho nemôžete považovať za vyslovene dobrého a žiaľ ako neskôr v priebehu hry zistíte, ani zlého. Klbko zápletky je rozpletané postupne a uvedomíte si, že každý si vlastne len drží pod pokrievkou svoj sen a ide si za ním, prípadne v nevedomosti spácha niečo s dôsledkami do budúcnosti, ktoré môže neskôr ľutovať. Alebo po zdolaní nebezpečného bossa sa prichytíte pri myšlienke porozumenia (najhoršie bude, ak to bude počas súboja s ním... alebo s ňou) a neskôr aj ľútosti. Je totiž zlý ten, kto bol dohnaný k stavu bezradnosti vlastným utrpením, ktoré spáchal niekto iný? Celý príbeh je o pocitoch, pričom znalosť angličtiny je skutočne nutná, práve vtedy si užijete zápletku. A to nielen statickým čítaním písmen z pera Kojimovho, ten vám len predhodí situáciu a čo si z nej zoberiete, je len na vás. Skvelý prístup.
Bojisko budúcnosti je odlišné od toho súčasného. Síce sa bojuje na mnohých miestach, medzi najdôležitejšie jednotky patria PMC, armády, ktoré si môže najať ten, kto má peniaze. S nanobotmi v krvi dokážu vzájomne kooperovať aj bez slov, pretože sú vzájomne prepojený do obrovskej siete, ktorá monitoruje všetko: od ich videnia stavu bojiska i po pocity. Pomáha udržiavať vojakov schopných bojovať, všetko s rozvojom technológie pre dobro ľudstva. Na druhej strane stojaci rebeli tak pôsobia ako tí zlí, no teroristov vo vás evokovať rozhodne nebudú, jednoducho bojujú za svoje vlastné ciele, pričom kto stojí na správnej strane nie je dôležité. Akákoľvek nová technológia, ktorá by mala ľuďom pomáhať však vzbudzuje i obavy. Pokým je v rukách "toho správneho", všetci si budú žiť pokojne až do skonania vekov. No vždy tu je možnosť, že sa dostane do rúk nepovolanému, že niekto celý systém zneužije pre vlastné obohatenie. Práve v tomto momente sa začína roztáčať koleso osudu a príbeh naberá na obrátkach. Na Blízkom východe začína Snake svoje putovanie a jeho zostarnutú tvár skutočne najprv nemusíte spoznať. Stále je to však on, náš hrdina, ktorý je však na pokraji svojich síl. Presunie sa na viacero miest, celkovo pätica aktov ponúka mnoho miest, ktoré si zamilujete (či už je to Južná Amerika, ulice Prahy alebo komplex Shadow Moses a... a dosť) a v niektorých prípadoch vám z oka vylezie nostalgická slzička, ktorá stekajúca po tvári páli ako fras.
Pochopili ste - Metal Gear Solid 4 (ako aj predošlé hry) sú prevažne o rozprávaní, pútavom dobrodružstve, pocitoch. A je to skvelé, prezradiť však neradno nič konkrétne. Azda len špeciálny obchodník Drebin vám zo začiatku bude liezť na nervy, neskôr by ste ho i na pivo pozvali, ale to sa znovu dostávame na začiatok: rozprávanie o pocitoch, dojmoch zo samotného hrania, ktoré by vám mohlo všetko pokaziť. Stealth zložka je zastúpená úplne inak ako pri priblblom Altairovi z Assassin´s Creed. Úprimne, stredoveký zabijak bol mrštný ako mačka, nenápadný a uveriteľný však ťažko. Práve prirodzenosť celého konfliktu robí zo Snakea hrdinu, ktorého si zamilujete, pričom sa nemusíte práve plížiť v tieňoch za chrbtom nepriateľa. Môžete nabiť zbraň a začať kosiť - implementácia pohľadu z vlastných očí tu nie je len tak pre nič za nič. Tieto pasáže sú však náročnejšie. Protivníci nestrieľajú pánu bohu do voken a nestoja na mieste ako primrznutí. Niekedy však iná cesta byť nemusí, prípadne na ňu nechcete prísť a hrubá sila to vyriešiť dokáže. Akčné pasáže totiž majú hráči radi. Kojima to vie a hoci nie je milovníkom akčných hier, do svojho projektu ich zahrnul a možno nečakane tak ponúkol mnoho volieb postupu, čím spravil z Metal Gear Solid 4 jednu z najlepších stealth akcií, pri ktorej vyzerá spomínaný Altair ako úplne bezduchý cucák, Hitman
ako amatér z predmestia.
Stealth prvok sám seba charakterizuje ako skrývanie sa pred očami nepriateľa. Krčíte sa za predmetmi, chodíte poza chrbát, plazíte sa v hustej tráve ukrytí pred sliedičmi. Lenže až pri hraní si uvedomíte, že by to bolo len polovičaté, keby Snake nemal špeciálny oblek OctoCam, s automatickou kamuflážou. Pritlačíte sa k stene a oblek chameleónsky zmení svoju farbu podľa objektu, s ktorým ste v kontakte. Pri plazení trávou takisto. Týmto získavate aspoň akú-takú neviditeľnosť. Pri priblížení sa nepriateľa do vašej blízkosti vás nepriateľ odhaliť môže, hlavne ak ste vyvolali poplach, vtedy im ťažko len tak zrazu zmiznete z očí. Skrývanie sa tak predstavuje úžasnú voľnosť pri postupe vpred. Máte pred sebou síce jedinú, lineárnu cestu, no tá ponúka mnoho chodníčkov, respektíve postupov ako sa dostanete o dom ďalej. Funguje to výborne, verte či nie, vôbec vám to nebude pripadať ako neuveriteľný výdobytok techniky, ktorý by degradoval spriaznenie sa s hlavným hrdinom (že, Crysis) - jednoducho máte pred sebou výbornú pomôcku. Ďalej to bude napríklad Metal Gear Mk II, ktorého vám poskytne Otacon, no na rozdiel od smrtiacej zbrane z prvého dielu je toto roztomilý kamarát, technologická novinka pripomínajúca robotov či umelé zvieratká z Japonska. Tohto malého robota môžete vysielať na prieskum pred seba, dokáže sa zneviditeľniť, takže nenápadne preskúmate situáciu pred sebou, zatiaľ čo vy čupíte niekde v chládku na bezpečnom mieste.
Nie, nebude to všetko, správny tichý zabijak musí mať ešte nejakú tú novinku a vôbec nebije do očí ako špecialitky Sama Fishera. Solid Eye System je akási futuristická pirátska páska pred oko, ktorá v sebe ukrýva nočné videnie alebo ďalekohľad či zvýraznenie objektov a osôb. Nebude to však úplne zadarmo, prístroj beží na batérie a tie sa nabíjajú pri nečinnosti prístroja, takže musíte sa rozhodnúť, kedy po prístroji siahnuť. Navyše niektorí nepriatelia ho dokážu odhaliť podľa nepatrného zvuku, ktorý vydáva a vtedy je jeho používanie a vypínanie skutočne otázkou sekúnd.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama