Dalšie nápovedy...

5. ledna 2009 v 15:16 | Gambler |  Dead Space
USG Ishimura. Největší planetoborec ve vesmíru. Náhlý výpadek komunikace při těžbě na vládou neschváleném území. Společnost se samozřejmě snaží vše ututlat a na palubu posílá jen malinký tým techniků, kteří mají danou poruchu opravit. Při přiblížení to ale vypadá, že je loď mrtvá, nefunguje mnohem víc věcí, než pouze komunikace. Opraváře nepřijde uvítat žádná delegace, nečeká na ně totiž vůbec nic. Ke všemu se přidává i vzkaz od bývalé přítelkyně hlavního hrdiny Isaaca Clarka, která se z neznámé příčiny odmlčí uprostřed věty
.

Jak již jistě tušíte, je něco shnilého ve státě Dánském, potažmo na palubě těžební lodi. Po prvních nesmělých krocích potemnělými koridory se ukryté zlo probouzí a to, co nastane, se dá bez uzardění přirovnat k peklu. Vy sice přežíváte, ale ne tak už celý

šťastný život lidí na tomto vesmírném kolosu


Váš kontakt s tím, co ze skupiny zbylo, se omezí jen na rádiové spojení a pocit, že vás na každém kroku může něco sežrat, se stane stoprocentně oprávněným. Budete se cítit o to hůře, až zjistíte, že nechutné potvory, které si na vás chtějí pochutnat, jsou vlastně lidé, jimž jste šli pomoci.

Moc rád bych o příběhu, atmosféře a
zvratech napsal ještě deset odstavců, ale to bych se na sebe ani podívat nemohl - Dead Space totiž svou strašidelnou atmosféru nestaví na specifických motivech nebo pouze na lekačkách. Ano, občas se leknete, když na vás skrz ventilační šachtu vyskočí nějaká potvora a vy vyskočíte až někam do stratosféry, ale o to pravé mrazení v zádech se stará strach z neznámého. Ve chvíli, kdy bych vyžvanil, jak se to má s původem zla a jakým způsobem se z lidí stávají mutanti, zkazil bych vám zážitek.


Řízni, řízni, řízni...

Sm
utné je, že v EA dělali manažeři vše pro to, abyste o hře věděli první i poslední ještě dlouho před vydáním hry. Podkopávají tak vlastní hru, o které si můžete po prvních pár hodinách utvořit názor, že vlastně není až tak strašidelná. A to by byla chyba. Dead Space sice nemá na Silent Hill ani na starší System Shock, ale svou mezírku na trhu si našla. Jde "pouze" o zdařilé spojení akce a hororu. Aby taky ne, když si od každé úspěšné hry bere něco. Výjimečně ale dort pejska a kočičky funguje, protože si ti dva experti kupodivu vybrali ty správné ingredience.



Čemu se v tomto článku neubráním je srovnání s Bioshockem. Atmosféra rozkladu podmořského světa je totiž obdobná jako atmosféra sálající z opuštěné Ishimury. Na každém kroku je vidět utrpení stejně, jako zašlá sláva a šťastný život
lidí na tomto vesmírném kolosu.

Nedostatek nábojů se dotkne naprosté většiny hráčů

Když si přimyslíte ještě audiology nahrané čirou náhodou v době smrti dané osoby či textové záznamy o podivné biomase, která prorůstá lodí, bude vám už po páteři stékat nejedna kapka ledového potu.



Naštěstí se ale nemusíte až tak bát. Všichni vaši nepřátele jdou sice zlikvidovat stejně jednoduše, jako Steven Seagal v Těžko ho zabít, ale až přijdete na princip a dostanete jej do ruky, budou jimi vaše laserové paprsky projíždět jako laser mrtvou tkání.

Tip číslo jedna: Soustřeďte se na vylepšování obleku. Každý dílek zdraví se hodí.


Ono nejde o nic složitého, musíte jen nepřátelům místo do hlavy a hrudi oddělovat končetiny, ale i takováto drobnost působí ve zkostnatělých střílečkách jako osvěžující uragán. A osobně si
myslím, že to i poměrně dobře vypadá. Hm, možná jsem malinko brutální. Kdo ovšem není?

...ať to krásně vyzní


Na správnou a zábavnou pacifikaci nestvůr je potřeba i podobně správný a zábavný zbraňový arzenál. Jelikož je Ishimura těžařskou lodí, nečekejte žádné nechutně vyspělé pušky ani hypermoderní systémy karate, které by se ve volném čase učil hlavní hrdina. Vystačit si budete muset s až nepěkně efektivními nástroji pro těžbu. Do rukou se vám tak dostává plazmová řezačka, provazová pistole, kotoučová pila či třeba plamenomet a pro zástupce pořádkových služeb se najde i jeden typ pulzní pušky.



Každá zbraň má nějakou tu výhodu a používá se jiným způsobem (já osobně si oblíbil první dvě v seznamu a doplnil je puškou), ale jeden jmenovatel je pro všechny společný. Nedostatek nábojů se dotkne naprosté většiny hráčů, ať už budou používat jakýkoliv typ zabíjecího náčiní.

Tip číslo dva: Nezahazujte Plazmovou řezačku! I když jde o první zbraň, která se vám dostane do rukou, jde o asi nejuniverzálnější a nejpoužitelnější kousek vašeho arzenálu.


Nevyhnete se tak nutnosti občas nějakou tu munici nakoupit a hlavně se do hry vklade i poměrně silný taktický prvek, kdy budete zjišťovat, jaká zbraň se hodí v té či oné situaci. Poznatky pak bude nutné i aplikovat v praxi, kdy ve frenetických bitvách nebude moc dlouhý čas na přemýšlení.


____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________



Své bleskurychlé reflexy, odkojené tolika střílečkami, si můžete ještě vylepšit. Spousta z vás již má jistě na jazyku slovíčko bullet time. Já musím zároveň pokývat i zavrtět hlavou, což mě přivodí nepěkné lupnutí v krční páteři a vám asi nadzdvihne obočí. Zpomalení tu sice je, ale ne klasické - nezrychlujete totiž sebe jako hlavního hrdinu, ale za pomoci stázního modulu můžete zpomalit část herního světa. A je jedno, jestli to jsou příliš rychle se zavírající dveře nebo skupinka mutantů, jež si z vás chce udělat chutnou večeři.



Pasážemi, u nichž budete až do konce hry mít ústa široce otevřená a sedací část strachy sevřenou, budou jistě chvíle, kdy se dostanete z lodi na místa, kde není vzduch a gravitace. Nejenže v těchto chvílích hra naprosto kouzelně vypadá, ale také skákání a chození po stropě či po stěnách hned tak neomrzí. Absence vzduchu má ovšem i svou stinnou stránku. Tou, které si všimnete jako první, je nutnost doplňovat si v obleku kyslík, aby se Isaac ve vesmíru
neudusil.

Vakuum je vakuum, a zvuk se v něm přenáší pouze chvěním

Druhou, jíž si všimnete vzápětí, je přenášení zvuku. Jak jistě víte ze střední školy, vzduch či voda jsou poměrně dobré médium k jeho šíření. Jenže vakuum je vakuum, a zvuk
se tak přenáší pouze chvěním. Co to znamená? Přibližující se nestvůru neuslyšíte do té doby, než si těsně vedle vás dupnou. A to ony už si s radostí dupnou raději přímo na vás, to se nebojte.

Na výlety mimo loď se tak kvůli nepříjemnému pocitu nebudete nijak zvlášť těšit, ale zpětně na ně budete pohlížet jako na jedny z nejzdařilejších momentů ve hře. Otázkou je, jestli by s jejich častějším výskytem toto kouzlo neztratilo na síle.

Jak si užít s nestvůrami trošku legrace


Za zdařilé se taky dají považovat souboje s bossy, kteří jsou obzvláště nechutní a vypečení. Většinou sice metoda jejich destrukce staví na strefování se do zranitelných částí, které poznáte podle jiného vzhledu, než má zbytek jejich těla, ale i za použití tohoto jednoduchého principu je vaše potýkání s nimi další z mnoha osvěžujících prvků.

Tip číslo tři: Nerozpakujte se nakupovat v obchodech náboje. Nedostatek může být fatální.


Potěší rovněž i bohaté odměny za úspěšné pokoření většího a mocnějšího mutanta. Největším naplněním pak ale pro vás stejně bude pocit, že jste tu potvoru, po níž jste tak dlouho šli, konečně zabili.





Ještě větší zábava potom je, když si k sobě přitáhnete nějakou těžkou bednu a s gustem ji po mutantovi hodíte. Tento způsob likvidace ale bohužel nejde nijak často praktikovat, a tak za pomocí kinetického modulu budete pouze různě posouvat dílčí krabice, které blokují cestu dále, nebo před sebou nosit baterky poněkud větších rozměrů k napájení některých dveří. Ale nebojte se, Dead Space přináší i náročnější logické úkoly. Aby taky ne, když přidává do kotlíku ještě i kapku RPG.


Svoji již tak silnou výbavu totiž můžete ještě vylepšit pomocí energetických uzlů. Ty můžete "zakovat" do zbraní a zlepšit tak jejich kadenci, kapacitu či způsobované poškození. Ve hře také musíte plnit jisté dílčí úkoly, které nespočívají pouze v "prostřílej se tam a tam," ale na daném místě musíte třeba ještě i sepnout páčku nebo vyřešit malou hádanku.

Lokace působí uvěřitelně a účelně, ale navíc se v nich i velmi dobře hraje

Pokud byste ale nevěděli, kudy kam, je k dispozici přehledná holografická mapa, která vám ukazuje cestu k cíli. Hlavní vtip však spočívá v tom, že se při jejím zobrazení hra nepozastaví, stejně jako při vyvolání kteréhokoliv jiného menu. Za zmínku rovněž stojí, že veškerý HUD je součástí obleku.

Malujeme krví


Nic vám tak nebrání ponořit se do zkrvavených, ale nádherných a praktických interiérů Ishimury, před jejichž návrháři smekám klobouk. Vše působí uvěřitelně a účelně, ale navíc se v tom i velmi dobře hraje. Jediným problémem je pak vracení se do již jednou projitých lokací.

Tip číslo čtyři: Počkejte si na noc, na uši si nasaďte sluchátka a ponořte se do útrob kosmické lodi. Ještě rádi si zapnete lampičku.


Strašidelný dojem ale za to podbarvují skřeky nestvůr a jímavá hudba. Z technického hlediska se sice občas objeví nějaká trošku nekvalitnější textura, ale vzhledem k HW nárokům a celkové prezentaci mohu jen zatleskat.


Dead Space rozhodně stojí za koupi i za zahrání, i když ji pohodovým tempem dokončíte za cca 9 hodin čistého herního času. Není to bůhvíjak mnoho, ale ani nijak extra málo - osobně jsem to považoval za skutečně akurátní porci zábavy a hra mě prostě a jednoduše chytila a nepustila. I přes již zmiňované chybky ji mohu jen a jen doporučit.



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama