Dalšie nápovedy

7. ledna 2009 v 16:07 | Gambler |  Fallout 3



O očakávaných projektoch herného sveta sa vie dlhé mesiace pred ich vydaním. Niekedy môžeme hovoriť dokonca i o rokoch. Mediálna masáž pred vydaním stúpa do nebeských výšin a všetci sa tešia, pretože to jednoducho nemôže nevyjsť. Nemôže to dopadnúť zle. V prípade projektu Fallout 3 to bolo trochu inak. Herný svet sa však triasol v nedočkavosti a bolo úplne jedno, či patríte medzi optimistov alebo pesimistov. Bolo bezpredmetné, či očakávate najlepší projekt tohto roku alebo predpovedáte zakopnutie Bethesdy a Oblivion v šate Falloutu. Nevyhral nik z nich. Nie, Fallout 3 nie je najlepšou hrou tohto roku, ale budeme ešte dlhé mesiace, možno aj roky, prirovnávať ostatné hry tohto žánru práve k tomuto projektu. Nech sa na to však pozriete z ktorejkoľvek strany, za vyskúšanie hra rozhodne stojí.

Legenda, spiaca krásavica

Postapokalyptický svet vytvorený predošlými dvomi dielmi (ako predchodcov budeme brať len dva prvé RPG tituly a zabudneme na strategický Tactics a konzolový Brotherhood of Steel pokus) si získal srdcia mnohých hráčov a potvrdzoval motto vývojárov. Pamätníci si istotne spomenú na známe slová vítajúce hráčov pred samotným príbehom. Od hráčov, pre hráčov. Bolo to skutočne tak. Izometrický pohľad na hernú plochu, voľba medzi real-time a ťahovými súbojmi, prepracovaný RPG systém, natoľko odlišný a tak vynikajúci, poriadne čierny humor a hlavne skvostná atmosféra zničeného sveta, ktorá sálala z každého pixelu na obrazovke. Taký bol pôvodný Fallout a také bolo aj pokračovanie, ktoré sa na trh dostalo niekoľko mesiacov po jednotke. Hoci bežalo na pôvodnom engine a dostali sme do rúk len nový príbeh, "zopár" vylepšení, znovu sme sa nevedeli odtrhnúť od obrazoviek. Lenže to je už dávno, je to dobrých desať rokov. Fallout 3, musel spraviť nie jeden, ale hneď niekoľko krokov smerom dopredu, aby udržal krok s dobou. Aj preto sa našlo mnoho odporcov, ignorujúcich snahu Bethesdy o vytvorenie pokračovania, ktoré bude stáť za to.

Narodenie

Či sa to podarilo alebo nie, sa nedá posúdiť len tak ľahko a nálada z hrania sa môže pokojne presúvať z orgastického vzdychania a užívania si každej sekundy, po zmätené rozčarovanie. Ale poďme poporiadku, aj keď všetci dobre vieme, ako sa to všetko v treťom Falloute začína. Vo Vaulte 101 - v podzemnom, protiatómovom bunkri, kam sa uchýlili ľudia pred ničivou vojnou, ktorá svet postihla v 50.rokoch minulého storočia. Úplne prvého uvidíte a počujete vlastného otca, ktorý sa k vám prihovára. Zvolíte si pohlavie a meno, počujete zomierať matku a presúvate sa o niekoľko rokov dopredu. Činíte prvé kroky, môžete dokonca "rozprávať" ako malé dieťa, meníte v detailnom editore svoj vizuál, pričom veľký dôraz bol kladený na tvár. Z batoľaťa sa veľmi rýchlo ocitáte na vlastnej oslave narodenín, kde nastane prvý veľký zlom. Isteže, dostanete svojho Pipboya - dobre známy prístroj, slúžiaci ako pomocník pre všetko. Nájdete v ňom svoje schopnosti, špeciálne perky, zadania úloh, mapy, inventár. Hrabať sa v ňom budete každú chvíľu.

Archaický pomocník

Hoci je Pipboy po vizuálnej stránke spracovaný nesmierne efektne a srší z neho elegancia doby spred niekoľkých desiatok rokov, ktorej dominovala masívnosť a zelené písmo všetko len podtrhuje, predsa len nemôžeme byť s týmto prístrojom úplne zadobre. Kvôli prehľadnosti bol rozdelený do troch kategórií a každá z nich ešte obsahuje niekoľko záložiek. Nič to však nemení na fakte, že prehŕňať sa tu budete každú chvíľu a chcelo by to vymyslieť trochu iným spôsobom. Potom by mohol byť aj inventár trochu rozšírený, s trojrozmernými modelmi objektov a širším popisom. Mapy by mohli byť užívateľsky príjemnejšie, chcelo by to napríklad ponúknuť hráčovi zapísať si do mapy poznámku. Nie raz sa totiž stane, že pri putovaní Pustinami narazíte na miesto nesmierne obtiažne - a človek, tvor zábudlivý, by si do mapky napísal poznámočku, že tu a tu má nevyriešené účty. Mapa vás síce vždy dovedie k cieľu, stále však mohla byť lepšia. Podobne je to s inventárom, ktorým sa budete musieť preklikávať, nemôžete si zoradiť predmety tak ako chcete. Neberte to však ako veľmi veľký zápor - funkčnosť je možno naschvál mierne toporná, pretože tak pôsobí dizajn celého prístroju. Ide o pomerne zastaralú verziu pomocníka, takže sa niet čomu čudovať.

Dospievanie

Ale späť k detstvu. Okrem Pipboya vás čaká prvý veľký krok. Doslova. Dostanete možnosť poprechádzať sa po Vaulte 101. Niekomu to možno nepríde na rozum, ale klaustrofobické prostredie chodieb s nízkym stropom, uzavretá komunita ľudí a obmedzenosť v rozvoji spoločnosti, robia z obyvateľov Vaultu 101 úplne ohlúpnutých ľudí, ktorí sa musia riadiť pravidlami Správcu. Pochybné "náboženstvo", ktoré hlása, že tam vonku nečaká na nikoho nič dobré a kto sa odváži vkročiť na pôdu radioaktívnu, stáva sa automaticky vyhnancom, vyvrheľom a nežiaducim vo Vaulte. Na výber je smrť alebo útek do neznáma. Je zrejmé, čo si zvolíte. Presne tak sa zachová váš otec, ale to ešte nejaký čas prejde. Spracovanie tohto väzenia má neobyčajný vplyv na hráča - treba pripomenúť, že len na toho, ktorý si to povšimne a nielenže chodí po mape, ale sa pozerá okolo seba. Dokonalá spoločnosť žijúca si potichu svoj nádherný život bez akéhokoľvek spojenia s vonkajším svetom.
Môžete však hranie sa s vlastnou fantáziou hodiť za hlavu venovať sa hre samotnej. Nasleduje voľba zručností, ktorých je hneď niekoľko a pružne formujú váš charakter. Číselné rozdelenie je pre niekoho možno archaický spôsob určovania budúcnosti hráča, avšak ako predošlé diely ukázali, je tento systém stále svieži a plný života. Zručnosti nereflektujú výhradne vaše bojové vlastnosti - svet Falloutu je natoľko slobodný a prispôsobí sa vašej voľbe ako postupovať, že sa niektorých problémov jednoducho vykecáte. Alebo si vyrečníte lepšiu odmenu za splnenie úlohy. Musíme však začať pri systéme S.P.E.C.I.A.L., ktorý je založený na Gurps pravidlách (starší hráči si istotne spomenú, že pôvodný Fallout mal bežať práve na Gurps pravidlách, no Interplay sa napokon nepohodol s majiteľom licencie a vytvorený bol nový systém, mierne odlišný od Gurpsu a práve ten poznáme pod skratkou Special). Reprezentuje šesticu základných vlastností postavy, ktorá nesmie chýbať v žiadnom RPG titule. V prípade Falloutu však ide rovnako ako minule, o komplexnú záležitosť. Keď si ukuchtíte vlastnú postavičku, dostanete sa k spomínaným zručnostiam. A na úplný záver dostanete vždy pri postupe na vyššiu úroveň výberu jedného z perkov - špeciálnej schopnosti, ktorá vám dá výrazný bonus k niečomu, čo si zvolíte. Všetky tieto "manuálové" záležitosti nájdete vypísané prehľadne v tabuľkách na konci článku. Nebudeme nimi zaberať miesto v samotnom texte recenzie.

Home, sweet home

Keď si svoju postavu vyšľachtíte (mimochodom, deje sa tak prostredníctvom vtipného testu - nemusíte sa obávať, po vyplnení dotazníku môžete výsledné hodnotenie manuálne upravovať), nastane posledný skok o niekoľko rokov. Konečnou zastávkou sa ukáže byť rok 2277. Ranné prebudenie do ďalšieho dňa vo Vaulte zmení váš doposiaľ vedený život na nepoznanie. Od kamarátky sa dozviete, že vás otec ušiel preč. Nechápete prečo, ale vaša dobrodružná povaha vás ženie za nim. Lenže akýkoľvek útek z bezpečného domova sa trestá. Masívne dvere Vaultu neotvoríte kľučkou, musíte získať kód, ktorý však pozná len Správca. V tomto momente po prvýkrát okúsite flexibilnosť systému Falloutu 3. Rozprávať sa budete s viacerými postavami Vaultu, no práve tu spravíte svoje prvé veľké rozhodnutie. Podarí sa vám správcu ukecať alebo mu vezmete kód poľahky. Ak vám ho nechce dobrovoľne dať, čo spravíte? Zabijete ho? Vaša kamarátka z detstva, ktorej je to otec a s ktorou ste postupne rástli, dvakrát nadšená nebude. Rýchlo musíte niečo spraviť, pretože Správca to len tak nenechá a či stlačíte spúšť alebo nie, reagovať musíte. Prvé dospelé rozhodnutie na vás čaká.
V okamihu, kedy sa dostanete z Vaultu, sa však začína váš skutočný život. Obrovský mechanizmus sa dáva do pohybu, najprv vidíte len úzky pruh svetla vnikajúci do bunkru cez štrbinu. Následne sa rozširuje do oslepujúcej žiary a vy sa tešíte na život tam vonku. Tam, kde je všetko inak, než poznáte. Prvý pohľad na krajinu okolo vás vám vyrazí dych. Doteraz sme to nespomenuli, a je to zrejme aj úplne zbytočné, Fallout 3 môžete hrať s dvomi pohľadmi: z vlastných očí a s kamerou umiestnenou za chrbtom hrdinu. Väčšinu času zrejme strávite sledovaním diania prostredníctvom FPS pohľadu - akčná kamera sa do interiérov vôbec nehodí a pohyb postavy vyzerá na veľkých priestranstvách príliš komicky, hrdina doslova hopsá. Pohľad na zdevastovanú krajinu vás oslepí ešte viac ako slnečné lúče dopadajúce na vašu tvár. Čo presne vás čaká vonku, nebudeme prezrádzať, bolo by to voči hráčom nefér. Cieľom je nájsť vášho otca - úplne prosté, no príbeh sa začne postupne nabaľovať. Základná línia síce nie je veľmi rozsiahla a pokým sa zameriate výhradne na ňu, mali by ste príbeh doklepnúť do konca za nejakých 10 hodín. Ruku na srdce - kto by to pri slobodnom svete v Pustinách robil?

Sloboda

Zrejme sa nenájde nik. Akonáhle totiž vystúpite na zemský povrch, je len na vás, kam sa vyberiete. Nikde nemáte napísané, že musíte zamieriť do najbližšieho mesta Megaton, ale pre svoje bezpečie by ste tak spraviť mali. Chvíľu sa môžete len tak potulovať po okolí, preskúmať ruiny Springvale, pozabíjate prvú zmutovanú zver a istotne narazíte aj na prvých banditov. A tí vám v úvode hry nepríjemne zatopia. Neskôr, aj napriek zvyšujúcej sa úrovni protivníkov podľa levelu vášho hrdinu, sa s nimi vysporiadate omnoho ľahšie, avšak na začiatku cesty pocítite surovosť pustiny na vlastnej koži. Megaton je najlepšie riešenie, aby ste sa niečo dozvedeli o svete a nielen pozerali s otvorenými ústami na zničenú krajinu. Pred vami sa totiž po východe z Vaultu objaví výsledok jadrovej vojny v svojej najkrutejšej podobe. Zeleň by ste hľadali márne. Chladná čistota interiérov Vaultu je vystriedaná depresívnou špinou, skalami, rozborenými budovami, troskami, vrakmi aut - a ten pohľad stojí za to a budete si ho užívať aj napriek tomu, že vidíte ľudskú rasu na pokraji vyhynutia.

Hodíme reč

Nepotrvá však príliš dlho a narazíte na postavu, s ktorou budete môcť prehodiť niekoľko slov. Dialógy sú všetky nadabované, o kvalite niet pochýb a jednotlivé možnosti odpovede sa vám otvárajú nielen podľa vašich skutkov, ale aj schopností. Nie nadarmo patrí medzi dôležité schopnosti rečnenie, ktoré vám často umožní zo všetkého sa vyvliecť bez väčšej námahy. Vo väčšine prípadov sa dajú odpovede rozdeliť na niekoľko druhov. Môžete hrať ako výrazne kladná postava, opakom je klasický zloduch. Pri rozhovoroch sa môžete posmievať, vyjednávať, báť sa - a všetko sa to zohľadní na vašom hrdinovi, pričom jednotlivé odpovede nemusíte mať prístupné všetky. Záleží na vašom predošlom konaní a karme. Tá stúpa dobrými činmi, ak ľuďom pomáhate a naopak klesá napríklad pri kradnutí. Nelogické však je, že za karma vám poklesne aj v prípade, ak vás nikto nevidí. Kradnutie je zlé, ale stáva sa kradnutím až v momente, kedy vás chytia, nie? Tak sme na to boli zvyknutí pri iných hrách, vo Falloute 3 je to proste zlé a karma ide dolu, či vás niekto vidí alebo nie. Karma navyše ovplyvňuje rozhodovanie postáv - možno sa s vami pre zlú povahu ani nedajú do reči alebo neposkytnú úlohu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama