2.Časť

10. ledna 2009 v 12:23 | Gambler |  Grand Theft Auto IV
Apropo, práca. Klasická šablóna brífingu, samotnej misie a následného debrífingu nachádza uplatnenie aj v prípade GTA IV a tak sa vždy najprv vrámci dialógov dozviete okolnosti nasledujúcej akcie, aby ste ju následne previedli a hneď na to aj o nej poinformovali zadávateľa "zakázky", či už osobným stretnutím, alebo telefonicky. Škála úloh pritom nedoznala nejakých zásadných zmien a opäť sa tak môžete tešiť na nájomné vraždy, krádeže či podobné kriminálne činy, na ktoré ste u tejto série tak dlhodobo zvyknutý. Nechýba ani nespočet spestrujúcich úloh, medzi ktorými vyčnieva do bodky spackaná banková lúpež či fingovaný únos väzňa za účelom jeho následnej popravy.
Práca teda nepredstavuje žiaden revolučný krok, teda až na jednu novinku, výrazne oživujúcu inak klasicky výbornú hrateľnosť. Tou novinkou je schopnosť hlavnej postavy kryť sa za prekážkami, tak ako to dokázal Marcus v Gears of War respektíve Nathan Drake v Uncharted. Rukou v ruke s hutne upgradovaným systémom mierenia sa tak strelecké pasáže konečne dostávajú do roviny chytľavých, čo hra samozrejme plne využíva vo svoj prospech a servíruje vám zbesilé prestrelky doslova na každom rohu. Z predchádzajúcej vety teda vyplýva, že čisto šoférske pasáže mierne ustúpili do úzadia, čo je ale s prihliadnutím na realisticky poňatú fyziku a ovládanie vozidiel možno tým najlepším riešením. Áno, auta sa už konečne nesprávajú ako angličáky matchbox ale ako objekty so skutočnou váhou, vďaka čomu je aj vyberanie zákrut či prevádzanie ďalších závodníckych kúskov o dosť obtiažnejšie.
Na druhú stranu tým ale vynikne vynikajúce zapracovanie fyzikálneho enginu euforia, vďaka ktorému sa postavy a vozidlá pohybujú nesmierne realisticky, vrátane takých vecí ako sú nehody, kedy v prípade že do niekoho vpálite, jeho schránka sa nezachová ako handrová bábika, ale presne tak, ako v skutočnosti. To isté platí ale aj o vás, takže ak vás náhodou na prechode zrazí auto, nemusí to skončiť len s odreninami. Autori s fyzikou išli dokonca tak ďaleko, že jej podriadili aj pasažierov vozidla, ktorí dynamicky reagujú na to, či ste prudko pridali, alebo naopak prudko zabrzdili. A ak náhodou vrazíte v plnej rýchlosti do stojacej prekážky, čaká vás nepríjemný let čelným sklom... ktorý v prípade že skončíte pod kolesami ďalšieho auta znamená istú smrť.
Spomedzi ostatných noviniek nesmiem zabudnúť na úlohu polície. Ako už v tejto sérii býva zvykom, zabíjaním, kradnutím a ďalšou kriminálnou činnosťou upútavate pozornosť mužov zákona, ktorí na vaše dolapenie nasadia (v závislosti od vášho wanted levelu) príslušný počet hliadok. Novinkou v tejto ságe je ale samotná realizácia pátrania. Podľa toho, ako závažne ste sa voči zákonu previnili, okolo miesta vášho posledného pobytu sa vytýči okruh pátrania. Vašou úlohou je z tejto zóny sa dostať bez toho, aby vás spozorovala ďalšia hliadka. Ak by vás totižto zmerčila, pátranie by sa presunulo do oblasti vášho nového výskytu, čím by ste sa opäť dostali na začiatok vášho lovu. Musím uznať, že aj keď je toto riešenie vskutku benevolentné, je voči realistickému ladeniu hry nanajvýš férové. Z toho dôvodu sa preto polícia stáva len akýmsi nevyhnutým faktorom života kriminálnika a aj keď vám občas nepríjemne zakúri, nikdy to nebude situácia, z ktorej by ste sa nevylízali.




Jedno z najlepších vylepšení - cover štýl boja



Lietadlá síce nebudú, ale helikoptéry vám pocit lietania vynahradia.




Kufre áut sú jedným s mnohých malých prídavkov.


So you're in, big guy? Or are we gonna have to kill ya?
Dobre. Čo ďalej? Drobnosti a detaily. Tak napríklad v určitých okamihoch hry dostanete možnosť rozhodnúť sa pre jednú alebo druhú variantu, čím priamo ovplyvníte nasledujúci chod udalostí. Nechať obeť žiť, alebo ho poslať do pekiel? Zastreliť jedného, alebo druhého? Pridať sa na jednu, alebo na druhú stranu? Holt, rozhodovanie to bude vždy ťažké a preto ani neprekvapí skutočnosť, že singleplayer je hodný minimálne na jedno znovu zahratie, keďže pri prvej výprave nemáte šancu odhaliť oba konce. Poďme ďalej. Striedanie dňa a noci sa znateľne spomalilo, vďaka čomu autori pridali do hry denné cykly ako premávky, tak aj chodcov. Skúste ísť ráno a poobede po niektorej z hlavných tepien a na vlastnej koži okúsite, čo je to pravá americká dopravná zápcha.
Rovnako to platí aj o chodcoch, ktorých je v určitých denných hodinách na uliciach toľko, že máte problém sa tým davom predrať. Tieto osoby už ale pritom nechodia len ako bezduchí zombovia, ale veľmi reálne imitujú činnosti, na ktoré sme zvyknutý z nášho sveta. Čítajú si noviny, fajčia, pijú kávu, telefonujú, vlečú so sebou nákup, keď začne pršať vytiahnú dáždniky či sa len prikryjú novinami. Skrátka, simulácia mestského života par excellence. Zmeny počasia taktiež doznali výrazných zmien a taká brzdná dráha vozidla pri hustom lejaku je znateľne dlhšia, než v prípade slnečného dňa. V prípade hmly vozidlá automaticky rozsvietia svetla, pričom si môžete za cenu vytrubovania ostatných vodičov prepnúť aj na diaľkové. Samozrejme, ak ste ich už nestihli rozflákať, pretože inak budete odkázaný len na svetlo pouličných lámp. To sa ale taktiež radí do kolonky zničiteľných a tak ak ste mimoriadne schopným vodičom, môžete celú ulicu zahaliť do tmy. Potom si už ani vodič pod kapotou odstaveného auta neuvidí na koniec vlastného nosa. V takýchto situáciach pomôže už len užitočné GPS, vďaka ktorému je pohyb v meste skutočne hračkou a rozhodne tým pridáva hre na plynulosti, keďže odpadá zbytočné blúdenie s cieľom dostať sa z tej spleti uličiek preč.
Svoje auto ale pritom nemusíte len rozbíjať, ale môžete si ho dať vyspraviť v pay´n´sprayoch či umyť v umyvárkach, samozrejme za príslušný finančný obnos. A ak vás to jazdenie náhodou omrzí, nieje nič lepšie než vyraziť do ulíc a vrámci prechádzky počúvať vtipné dialógy okoloidúcich a popritom si dať hot-doga, tak ako sa na pravého Američana patrí. Alebo sa ísť nahodiť do nových handier či dokúpiť zásoby munície. Alebo... ak prahnete po informáciach, stačí si pustiť telku na izbe či skočiť do neďalekej internetovej kaviarne a na niekoľko hodín sa zaboriť do miestneho internetu, ponúkajúceho zmes tak absurdných bannerov a informácii, že ešte teraz udivene krútim hlavou nad tým, ako to všetko chlapci z Rockstaru stihli dať dokopy. Holt, profíci sú skrátka... profíkmi. Čo ale všetky tieto drobnosti vytvárajú? Žijúcu a dýchajúcu virtuálnu realitu, takú, akú sme mali možnosť uzrieť napríklad v Matrixe. Báchorky? Ani náhodou... a keď uvidíte, ako sa účastníci dopravnej nehody začnú hádať, čučkári popíjať či chodci len tak dohadovať, dáte mi za pravdu. Toto je skutočná simulácia mestského života, tak ako sme ju doteraz ešte nemali možnosť vidieť.
Hra ale single playerom ani zďaleka nekončí! Ba naopak; je to práve multiplayer, ktorý v radoch fanúšikov vzbudzuje najväčší obdiv a keď už pre nič iné, tak minimálne kvôli hromade možnosti ktoré ponúka, sa ho oplatí aspoň na pár hodín otestovať. Hra viacerých hráčov je vrámci singlu prístupná (ako inak) prostredníctvom mobilu a ponúka hneď niekoľko zaujímavých módov. Od klasiky typu deathmatch či závod sa tak budete môcť realizovať aj vo viacerých kooperatívnych či objektovo orientovaných variantoch, spomedzi ktorých vyčnieva predovšetkým cops´n´crooks (policajti vs kriminálnici) či Turf War, kde je úlohou tímov bojovať o teritória. Nechýba ani mód úplnej slobody s názvom Free Mode, kedy si spolu s 15 ďalšími kamošmi môžete v meste robiť čo sa vám zachce. Závodiť, strieľať do chodcov, bojovať proti fízlom.. skrátka, anarchia ad absurdum. Mafia Work vás potom pre zmenu postaví do role lovca odmien a ak sa vám podarí ako prvému splniť úlohu zadanú mafiánskym bossom, pripíše sa vám na vaše konto celkom slušná sumička. Skrátka, akokoľvek sa budete pozerať na multiplayer, vždy vám ostanú na jazyku len slová ako zábava, cool či paráda, čo je viac než jasným dôkazom toho, že aj na poli hry viacerých hráčov má nové GTA čo ponúknuť.



Mesto pôsobí ako skutočné.





I am king of the World... len aj so zbraňou.



Explózie sú jedným z najkrajších grafických prvkov v hre.



We're all looking for that special someone.
Zmysel pre detail, vynikajúce zachytenie reálií, prirodzenosť na každom kroku. To je technická stránka GTA IV, vyznačujúca sa azda každým superlatívom, aký môžem na grafiku, animácie a podobné záležitosti smerovať. Ulice sú plné smetí, krabíc a ďalších objektov bežného života, cesty sú správne zodraté, so zaplatanými dierami, nechýbajú ani kanály, značky, semafory, smetiaky, búdky s dennou tlačou, poštové schránky, hydranty, nákupné košíky, barely, signalizačné zariadenia a ďalšie a ďalšie prvky reálneho sveta, dokopy vytvárajúce celok tak neopakovateľnej atmosféry, akokeby ste sa nepohybovali virtuálnou realitou ale skutočným a skutočne žijúcim svetom.
Pridajte si k tomu navyše aj realistické animácie postáv tvorené Euphoria enginom, výbornú hru svetla a tieňov, realne spracovanie vzdialených objektov, a budov pomocou Depth in Field efekty či výborne stvárnený pocit z rýchlej jazdy a dostanete titul, ktorému je skutočne ťažké niečo vytknúť. Mimika, gestikulácia a pohybové charakteristiky postáv sú potom už len akýmsi vrcholom blaha, ktoré tento titul ponúka. Pravda, malé grafické chybičky a občasný pokles framerate sa sem tam chtiac nechtiac dostaví, ale s prihliadnutím na megalomanský rozsah hry je to skutočne len kvapla v mori.
Pozadu neostala ani zvuková stránka a tak sa pripravte na hodiny majstrovsky napísaných dialógov, doplnených o bravúrne vystúpenia komikov, ktoré ani po X-tom vypočutí nepôsobia trápne či nebodaj strojovo. Hudba je potom kategória sama o sebe a je to zrejme prvý diel v tejto sérií, kedy mi výber muziky skutočne sadol do takej miery, že som ostával v aute len kvôli tomu, aby som si vypočul môj obľúbený song či rozhovor. Rádiostaníc je pritom značné množstvo, takže aj teraz, po odohratí nejakých 40 hodín stále nachádzam nové a nové songy, ktoré som si ešte nestihol vypočuť.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama